torsdag 4 november 2010

Söndagsenkät supreme, första delen

1. Favoritbok i barndomen?
"En främling gick iland" av Molly Hunter. Det var min absoluta favoritbok som gjorde att jag blev helt såld på böcker.
2. Vad läser du just nu?
Ja som ni ser så kryssar jag lite mellan Carl-Johan Vallgrens "Kunzelmann&Kunzelmann och haruki Murakamis mästerverk "Fågeln som vrider upp världen".
3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Ingen på biblioteket, men massa massa på Bokus. Några ur listan är: The Passage av Justin Cronin, Itimus av Jan Arnald och Främlingen i Huset av Sarah Waters. För att nämna några.
4. Dålig bokvana?
Jag får någon slagt shoppingmani när jag väl vill läsa nya böcker, köper alltid minst sju stycken åt gången , vilket kanske är lite onödigt. Fast jag gillar verkligen tanken att fylla upp en vägg i vårt hus med bara böcker.
5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Ingenting.
6. Har du en läsplatta?
Nej.
7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Lite olika, ibland vet jag inte riktigt vad jag är sugen på att läsa och då slutar det ofta med att jag har två eller tre påbörjade.
8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Haha, just börjar bokblogga så måste nog säga nej.
9. Sämsta boken du läst i år?
Ingen specifik sådär. Har haft tur :)
10. Bästa boken du läst i år?
Får väl bli Vindens Skugga, den toppar favoritlistan överhuvudtaget så ja absolut Carlos!
11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Nästan aldrig, jag vet verkligen vad jag gillar och inte gillar, men en dag ska jag kasta mig ut i det okända hade jag tänkt.
12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Jag älskar verkligen mystik och böcker som blandar fantasi/dröm och verklighet. Deckare och spänning går också jättebra.
13. Kan du läsa på bussen?
Jadå så länge inte nån sitter och pratar tokhögt just bredvid.
14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Soffan helt klart.
15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Inga hundöron eller skadade kanter. Jag är ett pocketfreak så dom som lånar får vara lite extra försiktiga.
16. Viker du hundöron i dina böcker?
Usch nej.
17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Nej.
18. I studierelaterade böcker då?
Ibland, men det blir mest understrykningar.
19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska, men vissa böcker borde nog helst läsas på originalspråk.
20. Vad får dig att älska en bok?
Vackert språk och att man blir fångad av storyn, helst så mycket att man inte märker vad som sker runt omkring en när man läser. Den ska vara uppslukande.
21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
En bok jag själv älskar och som jag vet att personen i fråga kommer gilla.
22. Favoritgenre?
Samtida skönlitteratur och spänningsromaner.
23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Klassiker, kanske borde sätta tänderna i lite mer legendariska böcker såsom Stolthet&Fördom.
24. Favoritbiografi?
Älskar The Dirt, skrattade och grät samtidigt. Det är riktigt sjuka snubbar i det bandet.
25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Nix.
Fortsättning följer nästa vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar