måndag 8 november 2010

Söndagsenkät supreme, andra delen

26. Favoritkokbok?
Jag älskar verkligen Två Systrars söta böckerna. Det är iofs mer av desserter och godsaker, men dom är verkligen superduper. Underbara recept och bilder. Rekommenderar dom starkt!
27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?Oj vad svårt. Måste tänka på den ett tag. Tycker många böcker är inspirerande.
28. Favoritlässnacks?

Jag äter inte när jag läser utan det blir många koppar kaffe istället!
29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Jag tycker verkligen om Twilight-serien men alla jag kände hade verkligen boostat upp den för mig så jag blev lite besviken att dom inte var ännu bättre. Fast bra tycker jag definitivt att dom är.
30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Inte ofta eftersom jag inte läser samma böcker som dom kritiserar.
31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?Det är väl helt okej att kritisera men oftast så tycker jag böckerna jag läser är bra. Har inte läst många som jag tycker är skräp om man säger så.
32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Spanska
33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Jag har inte läst så många hemska böcker så det får bli Varsel av Stephen King i så fall. Läste den i somras och jag tyckte den var riktigt obehaglig trots att jag är vuxen och kanske borde vara tuffare än så!
34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Kommer inte på nån just nu.
35. Favoritpoet?
Walt Whitman
36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
Inga, jag lånar aldrig från bibblan.
37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Se föregående fråga.
38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Jag är jätteförtjust i Sagan om Isfolket och där finns det jättemånga karaktärer som jag bara älskar! Sol får nog bli favoriten idag.
39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?Återigen så måste jag nämna någon från Isfolket. Jag gillar många lite hemska typer i den serien men min favorit måste nog bli Sölve, en supersnygg drabbad som kan styra människors vilja.
40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
Jag brukar ta med mig två tre stycken, alltid pocket som jag försöker mala igenom under semestern. Gillar samtida skönlitteratur och deckare så det blir nog nån sån som slinker ner i väskan.
41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Tror som mest nån månad, men då är det inte för att jag är omotiverad utan det är ren tidsbrist. Jag läser så ofta jag kan, men ibland så hinns det bara inte.
42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Svår fråga igen! Måste nog säga Höstoffer av Mons Kallentoft. Den var så jobbig att läsa av nån anledning, men jag avslutade den till slut i alla fall.
43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Min sambo :) och teven.
44. Bästa filmatisering av bok?
Jag gillar verkligen Sagan om Ringen filmerna så det får bli dom!
45. Sämsta filmatisering av bok?
Det är flera av Harry Potter filmerna som jag tycker är riktigt dåliga. Det saknas hur mycket som helst i filmatiseringarna om man jämför med böckerna. Halvblodsprinsen var ju ett rent skämt.
46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Jag beställer oftast böcker och då jag beställer så blir det för mellan 200 och 500 kronor åt gången.
47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Aldrig om det inte är en faktabok med bilder.
48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Jag är så tjurig så även fast jag inte gillar boken så vill jag ändå läsa ut den. Lever väl på hoppet att den ska bli bättre antar jag.
49. Har du dina böcker organiserade?
Hela serier står tillsammans och jag försöker hålla ihop böcker av samma författare, men annars gillar jag lite oordning.
50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Jag älskar mina böcker så nej, jag ger inte bort dom.
51. Finns det böcker du undviker?
Gillar verkligen inte chick-litt. Romantiskt dravel enligt mig.
52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Jag läste nyss Älskade Syster och jag blev så upprörd över att människor kan vara så beroende av framgång och skönhet att det skadar ens egen familj. Boken är tokbra, men obehagskänslorna kom och gick hela tiden. Blev så arg över att det faktiskt finns mammor och pappor som är så självupptagna som dom i den boken. Usch!
53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Läste The Dirt förra året och jag blev så himla överraskad. Jag läser inte ofta biografier och speciellt inte något i den stilen, men den var både brutalt bisarr och underhållande. Dessutom är den definitivt utanför min bekvämlighetszon.
54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Kommer inte på nån.
55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Är jag lite korkad? Jag förstår inte frågan helt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar