fredag 12 november 2010

PRINCE OF MIST

Var börjar man? Jag sitter i soffan och bara tittar på omslaget.
Prince of Mist är en riktigt mysig bok om jag får säga vad jag tycker. Jag älskar Zafõn och kommer nog alltid att göra det. Under det här året har han gett mig tre helt underbara berättelser som jag hoppas andra också en dag kommer ta del av.

Boken handlar om Max och hans familj som flyttar bort från kriget som härjade på 40-talet. Dom flyttar till en by helt isolerad från alla hemskheter som händer runtom i landet. Familjen Carver bosätter sig i ett strandhus som varit övergivet sedan många år tillbaka pga en familjetragedi. Nu börjar spänningen och massa freaky stuff komma igång. Vilket jag älskar! Man får en känsla att någonting inte står rätt till i den lilla staden vid havet. Viskande ljud, klockor som går baklänges, en övergiven trädgård med statyer föreställande en clown och andra läskiga typer a´la cirkus. Clowner är bland det värsta jag vet så jag gick och tände lampor runtom i huset på en gång.

Boken i sig är väldigt kort, ca 200 sidor, men vad gör väl det när det är en dunderbra bok? Jag älskar allt med den. Mystiken, hemligheterna och händelser ur det förflutna som vill upp till ytan. Det är mycket som gör en bra bok, men ett plus med just den här, förutom allt annat underbart, är att den passar alla i alla åldrar. Jag skulle kunna rekommendera den likaväl till en som är tolv som till en 80-åring. Det är helt enkelt en lättläst, gripande och magisk berättelse. Sen är det väl alltid spännande med väl dolda hemligheter, skeppsvrak och knarrande väggar?
En liten sak som tillför det där lilla extra i boken är dom små bilderna i början av varje kapitel. Dom är jättehärliga och man får en spännande liten hint om vad som komma skall.

Tilliten till Zafõn som författare är total. Love it.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar