fredag 12 november 2010

Bokbloggsjerka


Nu är det dags för min allra första bokbloggsjerka!


ANVÄNDER DU ETT BETYGSSYSTEM? OM JA, HUR SER DET UT? OM NEJ, HUR GUIDAR DU DINA LÄSARE TILL VAD SOM ÄR ”BRA” RESPEKTIVE ”DÅLIG” LITTERATUR?

Nu ligger det ju till lite så att jag är rätt ny bokbloggare så jag har inte direkt kommit fram till ett bra betygsystem ännu. Sitter och klurar lite hur jag ska lägga upp mina recensioner i framtiden.
Kanske med stjärnor eller plus. Vet inte riktigt ännu( Ja jag vet, lite tråkiga svar på frågorna, men what to do?)
Är det så att jag helt enkelt läst en dålig bok så lär det nog inte bli så mycket skrivande om den. Ett litet inlägg som får fungera som ett varningstecken för dom som kanske funderar på att läsa den.

7 kommentarer:

  1. Tack för dom fina orden om min blogg.

    Jag tycker att det är smidigt att ha ett betygsystem. Ibland skulle jag vilja ha halva steg men det är inget jag har infört. I alla fall inte i min sammanfattning om boken. Men givetvis kan jag skriva 4+ eller 4-.

    Kanske blir det något jag inför framöver.

    Jag gillar verkligen det vackra blogghuvudet på din blogg. Mycket snyggt!

    SvaraRadera
  2. Jag är också ny bokbloggare, men har hunnit fundera lite över det där med betyg och kommit fram till att det inte är någonting för mig. På min blogg ser du motiveringen (svaret på bokbloggsjerkan).

    För övrigt tycker jag att du har en väldigt fin blogg. Är det du själv som har tecknat flickan till vänster?

    SvaraRadera
  3. Visst kan det vara smidigt med ett system,men jag föredrar nog skriftliga omdömen.

    SvaraRadera
  4. Det ska bli spännande att se vilket system du kommer använda dig av.

    Och dissa inte kritiska recensioner, ibland är det dom som är bäst och, kanske framför allt, roligast att läsa!

    SvaraRadera
  5. Haha, nej jag ska inte dissa kritiska recensioner, håller med om att dom ÄR roliga att läsa. Däremot kan jag lätt känna att det är svårt att berätta om en bok jag tycker är usel.
    Det kanske beror på att jag aldrig direkt läst något som man kan kalla skräp. Får väl hoppas det kommer en sådan dag, då ska jag dissa som tusan!

    Ang betygssystem så ska jag nog anamma lite av Bokbrus, tycker verkligen om när man har en förklaring till sitt betyg. Inte bara en etta där och en tvåa där.
    Hon tycker jag har jättebra upplägg.

    SvaraRadera
  6. Kul med en ny blogg! Gillar verkligen typsnittet! En varning när det gäller riktigt kassa böcker är bra och egentligen viktigare än ett betygssystem tycker jag. Recensioner talar ofta för sig själva även om det är bekvämt med plus eller stjärnor eller vad det nu må vara.

    SvaraRadera
  7. Tack för din kommentar O! Jag försökte lämna ett avtryck i din blogg, men av någon anledning så gick det inte, hoppas du läser detta istället!
    Jag håller med dig om att det kan variera så mycket när man sätter en siffra som betyg. Vad betyder det egentligen att den får en trea eller fyra? Sen har du helt rätt i att en femma på en deckare inte behöver betyda att den är lika bra som en roman som fått en femma. Det är upp till var och en vad man gillar!
    Till sist skickar jag lite beröm till din blogg. Gillar den verkligen!

    SvaraRadera