fredag 19 november 2010

Nu kommer ännu en bokbloggsjerka!

Frågan som ställs den här gången är:

OM DU HITTAR EN BOK SOM VERKAR INTRESSANT MEN SOM TILLHÖR EN SERIE, BÖRJAR DU DÅ ALLTID MED DEN FÖRSTA TITELN?

Jag måste verkligen alltid, alltid, alltid börja med första boken om den tillhör en serie. Helst så köper jag också hem hela serien på en gång om jag bestämt mig för att läsa den också. Jag gillar att vara helt redo att fortsätta på nästa bok direkt jag lagt ifrån mig den första. Jag vill att dom flesta böcker ska ha utkommit bara för att jag ska veta att spänningen inte måste väntas på. Hur jobbigt är det inte när man läser en riktigt bra serie, men sen när man läst ut en bok så har nästa inte ens kommit ut ännu?
Jag minns när jag läste Isfolket för första gången, nu kom den ju ut för evigheter sedan men ändå, då fick jag så panik när jag läste ut bok 30 eftersom den enda boken som var slut i handel var nummer 31. Jag ringde som en galning runt till alla jag känner och tillslut så tipsade min syster mig om att hennes kompis mamma hade hela serien och säkert ville låna ut. Jag tvingade henne sedan att åka dit, hämta boken, betala en liten summa för den sen komma till mig så jag kunde fortsätta läsa... hahaha.
Så ja. Jag vill läsa böcker som tillhör en serie i rätt ordning ;)

Svara du med. Gå in här.

3 kommentarer:

  1. Du har aldrig tänkt på att t.ex. titel nummer fyra kan vara en stor aptitretare för hela serien?
    Att köpa en hel serie av böcker där man inte har läst en enda titel innan låter lite vanskligt i mina öron.
    Men det kan ju å andra sidan bero på att jag sällan eller aldrig läser böcker i rätt ordning så jag har som vant mig vid att fylla i ev. luckor eftersom det faller sig helt enkelt.

    SvaraRadera
  2. Om jag vill läsa en serie som i princip är helt sammanhängande, typ Twilight så vill jag ju börja med ettan. Däremot vissa deckarserier är ju helt fristående böcker trots att det tillhör en serie. Då är det mer ok att hoppa över vissa för att sedan läsa dom som verkar mest intressanta.

    SvaraRadera
  3. Precis så är jag också :) Risken är ju att man kommer av sig lite om man inte kan fortsätta med en gång.

    SvaraRadera